Små mål är bättre än stora mål!

Påstående: små mål är bättre än stora mål
 
Jag har varit sjuk mycket vilket jag ser som en stor ursäkt till att jag tränat så lite under det senaste... Ehh... typ året. Jag var i bra form en gång i tiden. Tränade 5-7 ggr i veckan; sprang milen ca 2. Men sen började annat komma i mellan och jag började förlora fokus samt intresset. All tid jag hade lagt på träning kom helt plötsligt att kännas som bortslösad tid, som om jag missat att göra massa annat. Så träningen fick sig en ordentlig spark i skrevet och jag började tappa formen. 
 
Här står jag nu. Långt ifrån min dåvarande form. Jag har inga ambitioner att ta mig tillbaka dit, den tiden tycker jag fortfarande inte det är värt att lägga. Men jag vill börja träna igen och äta bättre för jag kommer ihåg känslan jag ständigt hade inom mig när jag höll igång. Mer energi, mer ork och bättre självförtroende. Förut var mitt mål att utvecklas inom fotbollen. Jag har inget långsiktigt mål kvar längre, jag har bara en känsla att gå på och att längta till. Men jag blir ständigt sjuk, de kommer massa annat emellan och den lilla djävulen på axeln viskar ständigt i mitt öra att det inte är värt det. 
 
Men det finns också en version av mitt gamla vältränade jag på andra axeln och den har nu fått mig att börja sätta upp mål igen. Inte något stort som dröjer länge innan man når, som inbjuder till avhopp, utan små mål, en vecka långa! 
 
Jag börjar på måndag, ny vecka, ny start, nya mål! Då hinner jag förmodligen bli helt frisk tills dess! Innan nästa söndag ska jag i alla fall ha uppnått mina mål! Än så länge vill jag inte lägga press på mig och skriva ut målen här, de kan funka som motivation längre fram men man ska aldrig gå ut för hårt! 
 
Men vad säger nu ni? Är små mål är bättre än stora mål?
 
1 Karin:

skriven

Hmm, svår fråga. Det beror på. Små mål leder ju till att man vill fortsätta och stora mål leder ju till att man vill fortsätta ännu mer så båda.

2 Marika Yngvesson - Elitryttaren:

skriven

Beror på, oftast är större mål svårare att uppnå :(

3 NICOLE:

skriven

Jag tycker man ska sätta upp ett mål att sikta mot men också ha små delmål! Så ja, delmålen är väl superviktiga att klara av för att tillslut nå det slutgiltiga :))

4 CoolaSvalan:

skriven

Jag tycker lite som du säger där med distraktioner från de stora målen! Har jätte svårt att uppfylla mina mål så ska försöka med små mål en tid framöver!

5 Kajsa-Stina:

skriven

Jag tycker att det är toppen att ha små mål att sikta mot då dem är realistiska att klara av och inte känns som en omöjlighet. Man blir lätt besviken om man sätter upp ett mål som man inte klarar av och därmed lägger allt åt sidan. Då är det bättre med små mål att sikta mot och sedan kunna känna tacksamhet och lycka att man klarade av dem :)

6 JoJo:

skriven

jag tycker personligen att det är bättre att ha små mål. ofta när man har för stora mål så är det lätt att man inte klarar av det. men har man fler små mål så blir det inte lika mycket press känner jag. :) och när man har klarat ett litet mål så känner man att man bara vill fortsätta och blir mer peppad!

7 Frida:

skriven

Jag brukar tyvärr alltid ha för svåra mål och allt för ofta lite för utseendefixerade. Detta är något jag verkligen måste ändra på då jag allt som oftast ramlar tillbaka i gamla vanor. Mer små mål åt folket!

8 Emelie:

skriven

Jag tror att små mål är bättre, just för att dom är lättare att uppnå. Det ger en ju mer motivation att fortsätta liksom :D

9 Hanna:

skriven

Jag tror att det är bra med ett större slut mål men att man har flera små mål som man vill uppnå på vägen, just för att det inte ska bli för stor press :)

10 N:

skriven

Känner igen mig i det du skriver.. Ska dock försöka komma igång lite igen :)

11 anniepiie:

skriven

små mål är bättre för större är ju svårare att uppnå och sen kan ju motivationen avta med tiden... :)

12 Matilda Wikblom:

skriven

vet faktiskt inte, alltid bra med något mål! Själv sprang jag halvmarathon förra sommaren, men får se om jag tränar i år också till det :)

13 josefine:

skriven

självklart är både stora och små mål bra, men det är viktigt att ta en sak i taget och inte satsa för stort på en gång. Små delmål fram till sitt stora mål är bra för då får man motivation och ser förändring och förbättring på vägen. Annars kan det kännas som att man inte kommer någonstans. :)

14 KassandraPalma:

skriven

små mål är bättre än stora mål, men stora mål är bättre än inga mål :)

15 Amanda Jönsson:

skriven

Tror små mål faktiskt, det är lättast att uppnå. Men på samma gång blir du mycket mera lycklig och så när du uppnått något stort! svårt där faktiskt...

16 malin:

skriven

Ja och så är det bra och ha små del mål fram till det större målet så känns det kanske litr lättare att uppnå! :)

17 cecilia:

skriven

tycker absolut små mål är bättre!

18 Marike Ahlgren:

skriven

Båda är lika viktiga! Stora och långsiktiga mål är det som tar en i den riktning man vill. Små mål höjer motivationen och kan hjälpa en att ta sig till det stora målet.

Vad är du för sjuk förresten? Jag hade mycket problem med sjukdom förut, framförallt infektionssjukdomar och inflammationer. Testa lågkolhydratskost, funkar för mig! :)

Svar: Ska testa det! passar bra med mitt omlagda träningsprogram! :)
Emma

Kommentera här: